Obniżkę VAT-u planowano na rok, ograniczając się do branży gastronomicznej i tylko w odniesieniu do żywności – tak głosiły doniesienia z ostatnich tygodni. Zmieniono jednak koncepcję. Zostanie on obniżony nawet o 3 punkty procentowe!
Oto, co zmieni się w podatku VAT w ramach pakietu mającego na celu ożywienie gospodarki:
Zamiast ograniczyć się tylko do gastronomii, zmienione zostaną obie stawki podatku obrotowego. Obniżka dotyczy więc wszystkich przedsiębiorców, a nie tylko tej jednej branży gospodarki.
Podstawowa stawka VAT zostanie obniżona z 19% do 16%
Obniżona stawka VAT zostanie zredukowana z 7% do 5%.
Obniżka podatku VAT dotyczy wszystkich przedsiębiorców.
Obniżone stawki VAT wejdą w życie 1 lipca 2020 r. i będą obowiązywać przez 6 miesięcy – tj. do 31 grudnia 2020 r.
Jak oceniamy obniżkę podatku obrotowego?
Czy uważamy, że to dobrze? Tak! W ten sposób wszyscy skorzystają z obniżenia podatku od wartości dodanej. Przede wszystkim wszyscy przedsiębiorcy, ponieważ cierpią nie tylko restauratorzy. Po drugie (miejmy nadzieję) również społeczeństwo, ponieważ przedsiębiorcy mają swobodę wyboru, czy „wykorzystają” obniżkę w celu uzyskania wyższej marży (co w wielu przypadkach byłoby więcej niż zrozumiałe), czy też przekażą ją swoim klientom w postaci niższych cen. Wszyscy konsumenci zauważyliby to w swoich portfelach; dałoby to rzeczywistą, zauważalną różnicę, szczególnie dla osób o niskich dochodach.
Jakie będą koszty obniżenia VAT-u?
Rząd federalny zakłada zapotrzebowanie rzędu 20 miliardów EUR.
Im więcej kupimy, tym więcej zaoszczędzimy na podatku
Przy zakupie kubka jogurtu, obniżka z 7 do 5 procent nie jest tak szybko odczuwalna w portfelu, jak na przykład przy zakupie samochodu za 40 000 euro. Tutaj klient oszczędza 3 procent lub 1008,40 €. To pomogłoby mocno poturbowanemu obecnie przemysłowi motoryzacyjnemu. Niestety, jest jeden haczyk – dla wielu firm kryzys przyniósł znaczną redukcję obrotów i zysków. W tej sytuacji kuszące byłoby pozostawienie cen bez zmian. Ta ulga podatkowa działa tylko wtedy, gdy firmy zechcą się nią podzielić z klientami.
Wpływ na opodatkowanie brutto i netto – przykład
Opodatkowanie netto
Klient otrzymał ofertę, ale usługa zostanie zrealizowana dopiero w drugiej połowie roku. Jeśli poszczególne pozycje zostały wymienione w ofercie, np. kwota netto i podatek VAT – ostateczna cena dla klienta powinna się zmniejszyć. Firma musiałaby naliczyć niższą stawkę VAT.
Opodatkowanie brutto
Inaczej jest z „ofertą brutto”, z której nie wynikają poszczególne pozycje, a jedynie cena ostateczna. Jeśli firma usługowa nie zmienia swojej ostatecznej ceny, nie musi przenosić korzyści obniżki stawki podatkowej na klienta.
Hinweis auf Beratung: Dieser Artikel gibt nur Anregungen sowie kurze Hinweise und erhebt damit keinen Anspruch auf Vollständigkeit. Die Informationen können eine persönliche Beratung durch das zuständige Amt, einen Steuerberater oder einen Lohnsteuerhilfeverein nicht ersetzen.
Uwaga dotycząca doradztwa: Niniejszy artykuł zawiera jedynie sugestie i krótkie wskazówki, nie może być zatem uznany za wyczerpujący. Znajdujące się w nim informacje nie mogą zastąpić osobistej konsultacji z właściwym urzędem, doradcą podatkowym lub stowarzyszeniem zajmującym się udzielaniem pomocy przy obliczaniu podatku dochodowego.
Dodaj komentarz